نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن
نویسنده
چکیده مقاله:
دستبافته های ترکمن نمادی از فرهنگ و تفکر مردمانی است که باور و اعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی میسازند. با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافتههای ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان بر این دستبافتهها، هدف از مقاله شناسایی نقوش رایج آسمالیقهای ترکمن در راستای دستیابی به ویژگی بصری و اعتقادی نقوش آسمالیقها در باور ترکمنان و شناساندن آسمالیق و نقوش آن است که بهوسیله زنان بر تاروپود این دستبافتهها نقش بسته است. گردآوری مطالب این پژوهش به روش کتابخانهای بوده و رویکرد نگارنده به موضوع توصیفی- تحلیلی است. حاصل کار، مطالعه ویژگیهای بصری و نمادین این دستبافته ها با تأکید و تأمل بر ویژگیهای فرهنگی و تاریخی و قومی و اعتقادات بافندگانشان است. مطالعات نشان از قـدرت و نفـوذ اندیشههای آیینی و اعتقادی در لابهلای نقوش این دستبافته ها دارد..
منابع مشابه
نگاهی به نشانه های تصویری در گلیم و گلیمچه های مناطق شرق استان مازندران
Village weavings, particularly flatwoven Gelims, are the products of personal lastes, gifts, and individual creativity. In the meantime, the genuineness of their designs and colors is rooted in a collective genius enriched over the centuries. This collective genius seems to be well-preserved in the flatweav of East Mazandaran villagers, whose design repertoire is not confined to sheer imitation...
متن کاملبررسی نقشمایه های جانوری در قالی ترکمن
قالی بافی از هنرهای بومی و منطقه ای ایرانیان با سابقه ای بسیار کهن است که در آن سلیقه هنرمندان ایرانی به خوبی مشاهده می گردد، با نگاهی به کتاب هایی که در این زمینه تألیف شده اند، شاهکارهایی از این هنر را می توان دید که در موزه های معتبر یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند، اکثر این آثار منابع بسیار خوبی برای مطالعه هنر فرشبافی ایران از زمان صفویان تا دوران معاصر هستند، در کنار این آثار منابع دی...
متن کاملبررسی نشانه های تصویری لوح «زن ریسنده» متعلقبه دوران ایلام جدید
لوح نیمهبرجستۀ زن ریسنده از آثار بهجایمانده از دوران ایلام جدید با مضمونی روایتگر است. پرسش اینجاست که آیا این تصویر در پایینترین سطح نشانهسازی قرار میگیرد و فقط روایتگر صحنهای از فعالیت بانویی از طبقۀ مرفّه جامعۀ ایلامی است یا سطح بالاتری از معنا را در قالب نمادپردازی و تجسم ایزدبانو در بر دارد. در این پژوهش، با روش توصیفیـتطبیقی براساس مقایسۀ اجزای تصویر با سایر متون تاریخی موجود (مُه...
متن کاملرسته هندسه های تصویری
هندسه تصویری رسما توسط دزارگ فرانسوی و شاگردان مونژ ابداع شد و طی قرون هفدهم و هیجدهم به بالاترین درجه رشد خود رسید. این هندسه از هندسه اقلیدسی ساده تر و مفیدتر است، زیرا با استفاده از چند اصل موضوعه ساده، احکام غیرمنتظره جالبی را به دست می دهد. به ویژه در هندسه مقاطع مخروطی، قضایای قوی و جامعی را مطرح نموده است. هدف اصلی این مقاله معرفی رسته هندسه های تصویری و بیان ویژگی های انواع ریختارهای ...
متن کاملاز نشانه های شهری تا نشانه های فرهنگی- اجتماعی؛ به سوی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی
بناها به عنوان نشانههای شهری نقش مهمی در محیط شهری از خلق هویت تا جهتیابی ایفا میکنند و اگر معنای ثانویهای بر آن ها مترتب گردد تبدیل به نشانههای فرهنگی- اجتماعی میگردند. بنابراین بررسی عواملی که در ارتقای یک اثر معماری به نشانه فرهنگی- اجتماعی موثرند، حائز اهمیت است. هدف نوشتار پاسخگویی به این پرسش است که: چه عواملی و چگونه در ارتقای معنای یک اثر معماری از نشانه شهری به نشانه فرهنگی اجتم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 125- 133
تاریخ انتشار 2016-10-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023